Wratislavia Cantans dostrzega i wyznacza trendy



Kultura jest zwierciadłem życia, dobrze się więc dzieje, kiedy kulturalne wydarzenia nie są organizowane bez żadnego związku z otaczającą rzeczywistością. Tym bardziej warto podkreślić, że dostojny i ważny Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego dostrzega wszystko, co otacza melomanów i pomaga znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. 59. Festiwal, od 5 do 15 września będzie opowiadał o „Migracjach”.
„Przychodzimy na koncert, by posłuchać muzyki, ale warto zdawać sobie sprawę, że często ma ona źródła w wydarzeniach historycznych i społecznych. Migracja to los człowieka od niepamiętnych czasów, ale też rozprzestrzenianie się idei. Bywa, że wyjaśnia się nią występowanie podobnych elementów w kulturach oddalonych od siebie o tysiące kilometrów. Usłyszymy na festiwalu wiele utworów powstałych dzięki takim podróżom. W muzyce natomiast migracja to także pojęcie transkrypcji” – pisze we wstępie do Festiwalu Giovanni Antonini, współtworzący Wratislavię już dwunasty raz, jako dyrektor artystyczny Festiwalu.
To dzięki muzyce możemy doświadczyć migracji jako procesu przynoszącego dobro. „Spotkajmy się na festiwalu w mieście współistnienia religii i kultur, przeszłości i teraźniejszości. Spróbujmy pomyśleć o przyjaznej przyszłości, dzięki muzyce” – zachęca Giovanni Antonini.
W zeszłym roku Wratislavię Cantans otwierał wyjątkowy artysta - Christopha Eschenbach, dyrygent urodzony w Breslau/Wrocławiu. I w tym roku także poprowadzi orkiestrę, wyznaczając „Nowe początki” podczas finałowego koncertu. NFM Filharmonia Wrocławska zagra pod batutą swojego nowego dyrektora artystycznego dwa arcydzieła Antona Brucknera: III Mszę f-moll i Symfonię d-moll „Zerową”.
Georg Friedrich Händel, artysta niemiecki, po przybyciu do Londynu stał się angielskim kompozytorem narodowym. A wcześniej pracował we Włoszech, jest więc znakomitym przykładem udanych migracji.
Giovanni Antonini poprowadzi koncert „Triumf czasu”, wystąpią muzycy Il Giardino Armonico i wybitni soliści, wśród nich Julia Lezhneva (sopran), usłyszymy oratorium Händla Il Trionfo del Tempo e del Disinganno.
Ciekawie zapowiada się spotkanie z muzyką Wschodu, cerkiewną i rozwijającą się zupełnie inaczej, niż muzyka kościoła łacińskiego. XVII-wieczny kompozytor ukraiński Mykoła Dylecki, którego życiorys jest tajemniczy, pozostawił twórczość wartą zauważenia. Poznamy ją dzięki Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, słuchając „Głosu zmian”.
Anna Sułkowska-Migoń, dyrygentka młodego pokolenia, poprowadzi muzyków (wystąpi NFM Orkiestra Leopoldinum) w koncercie „Emigranci, przesiedleńcy, uchodźcy”. W jego programie znalazły się utwory twórczyń i twórców urodzonych w Ukrainie, dziś mieszkających w różnych miejscach na świecie.
Na pewno warto wybrać się na jeden z dwóch koncertów francuskiego klawesynisty Jeana Rondeau. W programie znalazły się dzieła francuskich twórców epoki baroku – Jean-Philippe’a Rameau, François Couperina oraz Joseph-Nicolas-Pancrace’a Royera. Koncerty zostaną zagrane w salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza.
Izrael w Egipcie to muzyczna forma biblijnego exodusu, autorstwa Georga Friedricha Händla. Oratorium wykonają zespoły: Collegium 1704 i Collegium Vocale 1704, założone przez Václava Luksa, który będzie dyrygował. Warto dodać, że oba zespoły są jednymi z najlepszych na świecie, specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku.

Nie tylko Wrocław

Tradycyjnie już, Wratislavia Cantans nie odbywa się wyłącznie we wnętrzach wrocławskich sal, ale zaprasza także melomanów na dolnośląskie koncerty. W tym roku wydarzenia odbędą się w: Środzie Śląskiej, Krotoszynie, Bolesławcu, Kłodzku, Nowogrodźcu, Oleśnicy.

Najmłodsi (przyszli) melomani…

… zaproszeni są na zorganizowane specjalnie dla dzieci „Spotkanie na muzycznym szlaku”. Takich spotkań dla uczestników do trzeciego roku życia, będzie kilka. Wszystkie nazwane są „Koncertami Gordonowskimi”, realizowane w oparciu o teorię uczenia się muzyki profesora Edwina E. Gordona. Dzieci będą kształtować swój muzyczny język, ale też rozwijać się wszechstronnie, w swobodnej formie spotkań w NFM.

Sztuka towarzysząca

Między koncertami, na pewno warto obejrzeć wystawę malarstwa „Gorący świat”, pochodzącą z kolekcji Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie i przygotowaną dla NFM, obejmującą dzieła artystów i artystek posługujących się różnymi językami abstrakcji, od lat 60. XX wieku do początków XXI wieku. To: Zofia Artymowska, Roman Artymowski, Jan Berdyszak, Urszula Brzozowska-Strzałecka, Jan Dobkowski, Andrzej Dłużniewski, Janusz Eysmont, Stefan Gierowski, Aleksandra Jachtoma, Jerzy Kałucki, Robert Maciejuk, Przemysław Matecki, Jerzy Tchórzewski, Ryszard Winiarski, Rajmund Ziemski. Wystawa zostanie otwarta 5 września o godz. 18 we foyer NFM, potrwa do 3 listopada.

Pełny program, ceny biletów i szczegółowe opisy wydarzeń:

https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/wratislavia-cantans

Małgorzata Matuszewska
grafika dzięki uprzejmości Festiwalu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

„A statek płynie”. Nasz świat też jest u kresu

Gala 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Kto będzie krzyczał, jeśli nie artyści?