NFM Orkiestra Leopoldinum i filmowy ślad


Jeden z utworów, który melomani usłyszą w sobotę w NFM, zabrzmiał w filmie „Pluton” Olivera Stone'a.
Nie przypadkiem koncert zostanie zagrany pod tytułem „Pieśń nocy”, bo serenada powinna być wykonywana o tej porze, a w programie znalazła się Serenada na smyczki Piotra Czajkowskiego.
W pierwszej części koncertu melomani usłyszą dzieła stworzone za oceanem. „Samuel Barber napisał wiele wspaniałych dzieł instrumentalnych, ale dla mnie jego najlepsza muzyka, podobnie jak w przypadku Weilla, Coplanda i Bernsteina, powstała dla teatru. Opera Vanessa była jedną z pierwszych oper, jakimi kiedykolwiek dyrygowałem, i pozostaje jednym z moich ulubionych utworów. Adagio na smyczki (1936), jak dotąd najbardziej uwielbiany przez publiczność utwór Barbera, budzi niezamierzone skojarzenia dramatyczne ze względu na jego wykorzystanie w wielu popularnych filmach hollywoodzkich, z których najbardziej znany to Pluton – pisze w programie Joseph Swensen.
Balet Appalachian Spring Aaron Copland stworzył we współpracy ze znakomitą amerykańską choreografką Marthą Graham. „Pod pewnymi względami Appalachian Spring podąża śladami VI Symfonii F-dur „Pastoralnej” Ludwiga van Beethovena” – pisze Swensen. Tych śladów warto poszukać, skoro właśnie cały świat obchodzi 250. urodziny Beethovena. NFM Orkiestra Leopoldinum niedawno świętowała 40-lecie istnienia, tym bardziej warto posłuchać tych znakomitych, doświadczonych muzyków. 
Waldemar Żarów zagra na klarnecie, jest wielokrotnie nagradzanym 
pierwszym klarnecistą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Niestety, z powodu kłopotów ze zdrowiem został odwołany udział w sobotnim koncercie Anne Sofie von Otter, sławnej śpiewaczki. Zmieniony został także program wydarzenia.
Koncert „Dwie siostry” zacznie się 11 stycznia o godzinie 18 w NFM. W programie: S. Barber Adagio na smyczki, L. Bernstein Sonata na klarnet i fortepian (aranż. na orkiestrę S. Ramin), A. Copland Appalachian Spring – suita, P. Czajkowski Serenada na smyczki C-dur op. 48.
Małgorzata Matuszewska
Fot. Sławek Przerwa/NFM

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

Czy dla Ciebie to jest OK? Nie, nie jest OK

Gala 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Kto będzie krzyczał, jeśli nie artyści?