Nowy, wspaniały muzyczny świat

Dodaj podpis
 

Doczekaliśmy! W piątek (14 sierpnia) po raz pierwszy w Narodowym Forum Muzyki zabrzmią organy w Sali Głównej.

Organy w NFM to gigantyczne przedsięwzięcie, z którego jesteśmy bardzo dumni. Stylistycznie przypominają francuskie organy z XIX-XX wieku, mają aż 80 głosów i 84 rzędy piszczałek, a melomani usłyszą dźwięki od najniższych słyszalnych przez człowieka, aż do bardzo wysokich. 



 

Piątkowy koncert poprowadzi Bassem Akiki, znakomity dyrygent i filozof, znany wrocławianom ze współpracy z Operą Wrocławską, gdzie zadebiutował Traviatą. Jest też est dyrektorem artystycznym Festiwalu Noworocznego NFM .

Pawła Mykietyna, którego II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, nie trzeba przedstawiać. Pochodzący z Oławy kompozytor tworzy muzykę na zespoły tradycyjne – kameralne, orkiestrowe i wokalno-instrumentalne, bliskie są mu nowoczesne media elektroniczne. Współpracuje z Krzysztofem Warlikowskim, znanym reżyserem teatralnym, a jego muzykę świetnie znają kinomani, z filmów: Egoiści Mariusza Trelińskiego, Ono, 33 sceny z życia, Sponsoring, W imię… Małgorzaty Szumowskiej, Tatarak, Wałęsa. Człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy, Essential Killing, 11 minut Jerzego Skolimowskiego. 

Swoje prawykonanie II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Mykietyna miał w marcu ubiegłego roku w Warszawie. Partię solową zagrał rozpoznawalny, mający szeroki repertuar i chętnie sięgający po dzieła współczesne Marcin Zdunik. Całość poprowadził Bassem Akiki. Ci sami artyści wystąpią również podczas tego koncertu. Utwór został znakomicie przyjęty, był chwalony zwłaszcza za komunikatywność i emocjonalność języka muzycznego. Powstał w ścisłej współpracy z solistą, któremu też jest zadedykowany. Stanowi syntezę doświadczeń kompozytora związanych z pisaniem muzyki orkiestrowej w ostatnich latach, jest też naturalnym uzupełnieniem stworzonego dla Marcina Markowicza (na zamówienie NFM) Koncertu skrzypcowego. II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną jest zbudowany z krótkich, złożonych z kilku dźwięków motywów, które są przyspieszane i spowalniane, co skutkuje podwyższeniem lub obniżeniem napięcia. W przeznaczonej wyłącznie dla solisty kadencji kompozytor naturalny dźwięk wiolonczeli skontrastował z wyrafinowanymi kombinacjami flażoletów, czyli tonów uzyskiwanych za pomocą przyciśnięcia struny instrumentu w dodatkowym miejscu. Z jednej strony pozwala to wydobyć dodatkowe składowe harmoniczne wzbogacające brzmienie, a z drugiej – sprawia, że staje się ono delikatne i jakby odrobinę przymglone. Soliście towarzyszy niewielka orkiestra, w której skład wchodzą: flety, oboje, klarnety, fagoty, waltornie, trąbki, puzony, tuba, smyczki i perkusja (m.in. dzwony, dzwonki, wibrafon, tam-tam, talerze, kotły, werbel). Wysłuchanie tego utworu to świetna okazja do poznania nowej i przez to wciąż mało znanej kompozycji autorstwa jednego z najbardziej rozpoznawalnych twórców muzyki współczesnej” – tak do odwiedzenia NFM zachęca Oskar Łapeta.

W drugiej części usłyszymy Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego, w wersji, którą rzadko można usłyszeć. 

Są jeszcze bilety na piątkowy koncert (początek o godzinie 19), kosztują od 20 do 55 złotych. Przypomnę tylko, że gdybyśmy nie byli w Unii Europejskiej, tych organów by nie było, bo projekt został przez UE współfinansowany.

Małgorzata Matuszewska

Fot. Karol Sokołowski, materiały prasowe NFM

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

Czy dla Ciebie to jest OK? Nie, nie jest OK

Gala 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Kto będzie krzyczał, jeśli nie artyści?