Przyjemność i mądrość popłyną z wrocławskich Lalek


Na ich premiery, festiwal i wszelkie wydarzenia czekam niecierpliwie, bo wiem, że po prostu będą dobre. Wrocławski Teatr Lalek to ważne miejsce na teatralnej mapie nie tylko dla najmłodszych.
Prapremiery, repertuar dla wszystkich grup wiekowych (także tych poniżej 3. lat i tych powyżej 18.!), szeroki, bo międzynarodowy ogląd rzeczywistości, edukacja i dostępność tego miejsca i wydarzeń w nim organizowanych dla osób z niepełnosprawnościami i grup zagrożonych wykluczeniem z udziału w kulturze... naprawdę jest na co czekać.
Duet Janusz Jasiński – dyrektor naczelny i Jakub Krofta – dyrektor artystyczny, właśnie zaczynają swoją trzecią kadencję przy pl. Teatralnym. – Będziemy wystawiać prapremiery polskie i zagraniczne, a także klasykę – deklaruje Janusz Jasiński. – Poprowadziliśmy razem już dziesięć sezonów, a nagrody i obecność publiczności potwierdzają, że idziemy dobrą drogą – cieszy się Jakub Krofta.

Czekam na „Sen nocy letniej” i inne premiery

Absolutnie nie szkodzi, że szekspirowski „Sen...” pokazał niedawno Teatr Polski. – O naszym „Śnie nocy letniej” myśleliśmy już od dawna, rozmawialiśmy z Teatrem Polskim – zauważa Maria Wojtyszko, kierowniczka literacka WTL-u, reżyserująca przedstawienie razem z Jakubem Kroftą. Muzycznie za całość odpowiada świetny Grzegorz Mazoń, znany doskonale jako kumpel Kazia Sponge i Anny Makowskiej-Kowalczyk, co jest renomą samą w sobie. A kto nie widział „Kulki” z jego udziałem, powinien wybrać się na ten spektakl, kiedy tylko będzie grany!
W „Śnie...” wystąpią aktorzy, których cenimy: Anna Bajer, Agata Cejba, Kamila Chruściel, Jolanta Góralczyk , Aneta Głuch-Klucznik Krzystof Grębski, Marta Kwiek, Konrad Kujawski, Agata Kucińska, Marek Koziarczyk, Radosław Kasiukiewicz, Patrycja Łacina-Miarka, Anna Makowska-Kowalczyk, Grzegorz Mazoń, Tomasz Maśląkowski, Irmina Praszyńska, Edyta Skarżyńska, Piotr Starczak, Sławomir Przepiórka, Marek Tatko. Spektakl dostępny będzie dla widzów w wieku 9+, czyli – jak słusznie zauważa Maria Wojtyszko – radość z niego mają wynieść całe rodziny, więc także dorośli, którzy przyjdą do teatru nie tylko jako osoby towarzyszące młodym widzom. Premiera 15 października.
„Kochamy Shakespeare’a, uważamy go za patrona naszej drogi artystycznej, w której staramy się tworzyć teksty wyrastające z praktyki teatralnej i zawsze korzystać z unikalnych talentów aktorów, z którymi pracujemy. Bliska nam jest idea trupy, twórczej ekipy, w której bardziej niż sztywny podział ról liczy się to, co kto może wnieść do wspólnej pracy. Dlatego też podjęliśmy decyzję, że w spektaklu zagrają wszyscy aktorzy WTL-u, że nasz „Sen...” będzie świętem całego teatru” – piszą realizatorzy.
W lutym Agata Kucińska, znakomita aktorka i reżyserka, zaprosi na „Pinokia” widzów w wieku 8+. To wystawiana w Polsce tylko raz, w Teatrze Nowym w Warszawie, sztuka francuskiego dramatopisarza to przepisana na nowo (autorką przekładu jest Maryna Ochab) i uwspółcześniona historia drewnianego chłopca.
Agatę Kucińską znają dobrze fani teatru. Jest uznaną i nagradzaną reżyserką spektakli („Sny”, „Żywoty świętych osiedlowych”, „W środku słońca gromadzi się popiół”, „Wielki Zły Lis”, „Ile żab waży księżyc”), w których ważną rolę gra forma, z pewnością w najnowszym przedstawieniu wykorzysta elementy teatru formy. – Zastanawialiśmy się, czy w ogóle warto dziś wystawiać „Pinokia” – opowiada Jakub Krofta. – Ten przekład jest genialny, bardzo współczesny i zrozumiały właśnie dziś – zapewnia.
Michał Buszewicz, reżyser i dramaturg, tworzy dla Lalek „Głośniej się nie da?” – przedstawienie o uciszaniu dzieci. Premierę obejrzą widzowie w wieku 4+ na Dzień Dziecka, 3 czerwca. Bardzo czekam na ten spektakl, choćby dlatego, że autorem kostiumów jest Mikołaj Dziedzic, bardzo młody uczestnik grupy młodzieżowej ROBIMY!, działającej przy wrocławskich Lalkach... Tak, naprawdę warto wziąć udział w teatralnej edukacji i wciąż można zapisać się na zajęcia.

Uwaga, nowy konkurs!

Nowy konkurs dramaturgiczny pod nazwą „Prolog”, Teatr zorganizuje razem ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS. Wystawianie spektakli dla młodzieży nie należy do najłatwiejszych zadań. Wrocławski Teatr Lalek ma za sobą „Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie” – przedstawienie adresowane do nastolatków, które okazało się sukcesem. Teraz szuka nowego, aktualnego dramatu skierowanego bezpośrednio do nastoletniej publiczności. I dlatego właśnie planuje powołać nowy konkurs dramaturgiczny PROLOG, którego przedmiotem będą dramaty dla nastolatków. Będzie to pierwszy i jedyny w Polsce konkurs na sztukę dla młodzieży oraz jeden z niewielu, w których nagrodą będzie wystawienie zwycięskiego dramatu na deskach teatru. Głównym założeniem konkursu jest to, że zwycięską sztukę wyłaniać będzie reżyserka/reżyser, który potem tekst zrealizuje. Szczegóły już wkrótce.

Uczą teatru od nowa!

Zupełnie nowe cykle warsztatowe uruchamia WTL w tym sezonie: „A co to?”, czyli przygody teatralno-muzyczno-migowe dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat i bliskich im dorosłych. Punktem wyjścia każdej przygody jest materiał lub przedmiot obecny w każdym domu, który staje się inspiracją i punktem wyjścia do działań: z gestem, ruchem, dźwiękiem.
Z kolei „Podwórko” to twórcze spotkania teatralne dla dzieci w wieku od 9 miesięcy do 3 lat i bliskich im dorosłych. Inspiracją do każdego spotkania jest jedna z dziecięcych zabaw (chowany, klasy, ciuciubabka, berek, głuchy telefon) – jej rytm, plastyka, konwencja. Bo teatr i zabawa to dwa przenikające się żywioły.
Swoją działalność kontynuować będzie istniejąca od 2017 roku grupa ROBIMY! dla młodzieży powyżej 15 lat. Powstała także nowa stała grupa teatralna WYTWÓRNIA dla dzieci młodszych (8-12 lat).
– Ważne jest dla nas otwieranie teatru, oswajanie z nim i usuwanie barier – opowiada Katarzyna Krajewska, sekretarz literacka. Ciekawe, że teatr będzie można poznawać od podszewki, w trakcie spacerów „MACHINY TEATRALNEJ”. Poprowadzą je fachowcy pracujący w teatrze.

„Kultura bez barier”...

… to nazwa konkursu, w którym Teatr dostał grant (ponad 225 tys. zł ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) na realizację działań włączających (w ramach konkursu „Kultura bez barier”). Dzięki niemu w najbliższych latach Teatr będzie mógł poszerzyć ofertę, adresowaną do odbiorców o szczególnych potrzebach. Pracownicy Teatru zostaną przeszkoleni, by wspierać różne grupy odbiorców. Na stronie internetowej widzowie znajdą najnowsze rozwiązania technologiczne w dziedzinie dostępności cyfrowej, m.in. Przedprzewodnik, który pomoże się przygotować do wizyty w Teatrze, wskazówki dojazdu, wideozaproszenia na dostępne wydarzenia, oraz najważniejsze informacje w pliku odczytywalnym maszynowo, w Polskim Języku Migowym i w tekście łatwym do czytania i zrozumienia.
Przynajmniej raz w miesiącu będą udostępniane spektakle z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na Polski Język Migowy.
Będą też bezpłatne warsztaty kontekstowe do spektakli. Pedagodzy teatru pomogą odbiorcom, którzy potrzebują wsparcia w obszarach widzenia, słyszenia, czucia lub rozumienia, w sensorycznym poznaniu różnych środków artystycznego wyrazu oraz odczytaniu sensów i kontekstów przedstawienia.
Dla dzieci w wieku 3-8 lat zorganizowane zostaną „Drobnostki”, czyli spotkania dostosowane do potrzeba odbiorców z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu. Z kolei „Hulaj dusza” to zupełnie swobodne spotkania dla dzieci w wieku 8-12 lat z osobami towarzyszącymi, także dla uczestników z niepełnosprawnością intelektualną lub w spektrum autyzmu.

Przeglądaj najlepsze!

Kiedy dziewięć lat temu WTL organizował po raz pierwszy Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci, nie spodziewałam się, że odbywająca się co dwa lata impreza stanie się niecierpliwie wyczekiwanym, jednym z wyjątkowych wydarzeń w kalendarzu kulturalnym miasta. Teraz Przegląd prezentuje to, co najlepsze na polskich, czeskich i niemieckich scenach, wyjątkowo bogate warsztaty i mnóstwo intrygujących wydarzeń towarzyszących. Teatrowi marzy się, by Przegląd stał się imprezą jeszcze bardziej międzynarodową i nic dziwnego – Wrocławski Teatr Lalek i jego Przegląd ma renomę i zapewne wkrótce gościć będzie inne renomowane europejskie sceny. Najbliższy Przegląd planowany jest w 2024 roku.
Małgorzata Matuszewska
Fot. materiały prasowe WTL

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

Czy dla Ciebie to jest OK? Nie, nie jest OK

Gala 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Kto będzie krzyczał, jeśli nie artyści?