PPA: urzekający laureaci i fruwające Tukany



Wspaniale, że to Marina Mashtaler, aktorka wrocławskiego Teatru Ej. Aj., została laureatką Grand Prix Konkursu Aktorskiej Intepretacji Piosenki.
Urzekła jury (Joannę Dudę, Ralpha Kaminskigo, Annę Kazejak, Filipa Łobodzińskiego i Krzysztofa Mieszkowskiego).
W sobotni późny wieczór w Teatrze Muzycznym Capitol, jurorzy czytali uzasadnienie, składające się z wyimków debaty: „największa osobowość wieczoru; niesamowita barwa głosu; absolutnie prawdziwa; dwie piękne odsłony utworów; silne i eleganckie w przekazie; chciałbym zobaczyć to jeszcze raz; w pierwszej piosence opowiada o drapieżnym świecie, drugi tekst to rewolucja ku depresji; ogromna dynamika; poruszająca; w kruchym ciele potęga istnienia; zapamiętane emocje”.
Tak, emocji, prawdziwości i pozostałych cech Marinie Mashtaler nie można odmówić. I, choć nie śpiewała o pozytywach życia, widać było tkwiącą w artystce radość tworzenia.
Marina Mashtaler, wybitną interpretacją „Mgły” - piosenki do własnych słów i muzyki napisanej wraz z Johannesem Niehausem oraz „Die Moritat von Mackie Messer” (muzyka: Kurt Weil, słowa: Bertolt Brecht), rozbiła bank nagród, zdobywając też Tukana Publiczności, Nagrodę Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica (dzięki niej wystąpi w kolejnej edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii), a dzięki Nagrodzie Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, artystka będzie mogła przeprowadzić sesję nagraniową w Studiu Nagrań.
Niewątpliwie właśnie nagrań przed nią mnóstwo, bo Nagrodą im. Moniki Jaworskiej, wyróżniło artystkę Radio RAM. Tour de RAM to udział w wybranych programach i podcastach Radia RAM.

Wrażliwość, precyzja, uważna intepretacja...

… za miks tych cech „w przełożeniu własnego odczytania tradycyjnej polskiej kolędy, tekstów Artura Rojka i Toma Waitsa, na komunikat dotykający widza” (oraz inne cechy wyróżniające artystę spośród konkursowych finalistów), dziennikarze nagrodzili Jana Wieteskę, aktora Teatru Ateneum, studenta Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zaśpiewał „Gdy śliczna Panna / Beksa” (muzyka: kompozytor nieznany / Artur Rojek, Bartosz Dziedzic; słowa: autor nieznany/ Artur Rojek, Bartosz Dziedzic) oraz „Część, której masz już dość” z muzyką i słowami Toma Waitsa, w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego.
Także do Wieteski trafiła Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Marina Masthaler i Jan Wieteska to ogrom wrażliwości, dostrzegalni, frapujący, zdolni ludzie.

Tukan Off za „jazdę po bandzie”

Jury Nurtu Off (Anna Herbut, Martyna Majewska i Jerzy Sotomski), nagrodziło Tukanem Off twórców spektaklu „Debil/i_stu_las”. Żałuję, nie mogłam go zobaczyć, ale być może pojawi się w repertuarze Capitolu. Nagroda została przyznana „za zespołowość, uważność na osoby partnerujące. Za jechanie po bandzie oraz za spójność performatywnych, formalnych i wizualnych elementów spektaklu. Za polityczność, bezpardonowość, odwagę, ostry i krytyczny komentarz do rzeczywistości”.
Autorką tekstu jest dobrze znana we Wrocławiu Malina Prześluga. Przedstawienia wg jej tekstów można oglądać we Wrocławskim Teatrze Lalek („Może morze”) oraz w Piekarni („Kobieta i życie” Wrocławskiego Teatru Lalek). A reżyserem Łukasz Duda.
Także offowa publiczność nagrodziła Teatr Odnaleziony swoim Tukanem.
Świetnie, że w szacowna, wciąż twórcza Kapituła im. Aleksandra Bardiniego, pod przewodnictwem Wojciecha Kościelniaka, przyznała Dyplom Mistrzowski i Tukana Kapituły Bartoszowi Porczykowi.
Dyplom Mistrzowski jest dziełem Michała Hrisulidisa. Autorami statuetek Tukanów są Joanna Hrisulidu (projekt) i Dawid Bartoń (wykonanie).
Były też inne nagrody i wyróżnienia, o nich, a także o wymiarze finansowym nagród, czytajcie więcej na stronie PPA.

Małgorzata Matuszewska
Fot. Łukasz Giza/Tomasz Walków/Przegląd Piosenki Aktorskiej

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

Czy dla Ciebie to jest OK? Nie, nie jest OK

Gala 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Kto będzie krzyczał, jeśli nie artyści?