42. Przegląd Piosenki Aktorskiej – mocne wydarzenie już na starcie

Wspaniale móc napisać, że obejrzany spektakl to wielki teatr. Znakomite przedstawienie „Między nogami Leny, czyli zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia ” otworzyło 42. Przegląd Piosenki Aktorskiej, 18 marca w Teatrze Muzycznym Capitol.
Agata Duda-Gracz myśli obrazami Caravaggia, ale nie ożywia ich na scenie. Wysnuwa z nich opowieść o biednym, poszarpanym, bogatym w złe wydarzenia i upokorzenia życiu mistrza, jego ukochanej Leny, prostytutki, która zachodzi z nim w ciążę. To opowieść o czasach, kiedy nieprawomyślność karana była straszną śmiercią, a wielcy tego świata dyktowali geniuszowi warunki pracy tak, że upokorzenie zdawało się być nie do wytrzymania.
Kiedyś Agata Duda-Gracz powiedziała mi, że nie lubi podziału na teatr „muzyczny” i dodała, że jaki jeszcze powinien być, „scenograficzny”? Reżyserka – wizjonerka stworzyła w swoim przedstawieniu teatr doskonały. Pełny. Buchający nasyconymi barwami, świetnie dobranymi kostiumami, taką samą muzyką, bardzo dobrym aktorstwem. Musi być dobre, skoro dostrzega się wybitne role aktorów, których na co dzień najczęściej nie znamy, bo w zespole Kłajpedzkiego Teatru Dramatycznego znalazło się tylko kilka osób z Polski, występujących gościnnie.
Nawiązania do twórczości i biografii Caravaggia przeplatają się z przejmującymi cytatami z Pisma Świętego. Caravaggio, zainteresowany mrokiem bardziej, niż światłem, budzi współczucie. To postać pełna sprzeczności, spełniająca się w cudownym malarstwie, budząca litość i niesmak swoim życiem. Pełna, jak ten nadzwyczajny spektakl.
Owacje na stojąco były oczywiste. Tak, jak ukraińska flaga, powiewająca w ręce aktora, na znak solidarności z broniącą się Ukrainą. Cudowny wieczór, dopełniający się w refleksji widza. Taki powinien być teatr: mocny, dobry, nas, widzów – otwierający.
Małgorzata Matuszewska
Fot. Tomasz Walków/PPA
Kłajpedzki Teatr Dramatyczny, „Między nogami Leny, czyli zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia”, scenariusz, reżyseria, scenografia, kostiumy: Agata Duda-Gracz, reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk, choreografia: Tomasz Wesołowski, muzyka: Łukasz Wójcik-Zawierucha, asystent reżysera: Marius Pažereckas.
Obsada: Liudas Vyšniauskas, Cezary Studniak, Maciej Maciejewski, Bartosz Roch Nowicki, Jonas Viršilas, Justina Vanžodytė, Kamilė Andriuškaitė, Eglė Jackaitė, Alina Mikitavičiūtė, Regina Šaltenytė, Samanta Pinaitytė, Sigutė Gaudušytė, Renata Idzelytė, Simona Šakinytė, Toma Gailiutė, Rimantas Pelakauskas, Donatas Švirėnas, Vaidas Jočys, Karolis Maiskis, Linas Lukošius oraz Rytis Veverskis, Alius Veverskis, Mantvydas Poškus, Lukas Feser, Darius Matevičius, Romualdas Matulionis, Linas Bagdonas, Antanas Razgauskis.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PPA: Niech będzie Pogodno! Zawsze!

44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: od zachwytów po owacje

Czy dla Ciebie to jest OK? Nie, nie jest OK